Jak wrócić do działań reklamowych po odmrożeniu gospodarki?

odmrażanie po pandemii

Kiedy wznowić reklamy w Internecie i z jakich narzędzi skorzystać?

Dzisiaj parę zdań o tym jak w małej firmie poradzić sobie ze wznowieniem działań marketingowych w sieci, często przy ograniczonym budżecie, lub z dużą dozą niepewności co do efektu.
Wyniki kampanii, które prowadzę oraz ogólny ruch w sieci pokazują jak na dłoni, jak wiele firm reklamujących się w Internecie wstrzymało się zupełnie, lub znacznie ograniczyło budżety reklamowe. Wielu musiało to zrobić ze względu na rządowy lockdown niektórych gałęzi gospodarki. Dla innych zwykle była to decyzja podyktowana znacznym ograniczeniem ruchu, ryzykiem, lub spadkiem ilości zamówień. Często słuszna, bo po co wypalać budżet w sytuacji kiedy ruch w witrynie nie generuje sprzedaży, ani zamówień? Ruch w sektorze usługowym w początkowej fazie pandemii zupełnie przestał generować konwersje, ze względu na (przymusową) zmianę stylu życia ludności, lęk przed kontaktem, brak możliwości zachowania higieny i inne ograniczenia.
Trochę lepiej było w przypadku sprzedaży online. Są sektory, które wykorzystały sytuację i zareagowały wystarczająco szybko by przejąć zwiększone zainteresowanie zakupami w sieci spowodowane ograniczeniami w handlu naziemnym i prowadzić sprzedaż online, jednak o nich w innym wpisie.

Czy powinienem już wznawiać działania reklamowe? Od czego zacząć?

Niepewność, poczucie zagrożenia i pewnego rodzaju pesymizm zakupowy pozostanie na naszym rynku jeszcze na długo. Jednak gospodarka jest powoli “odmrażana” (nie lubię tego określenia), także to najwyższy czas na poinformowanie klientów, że wracamy do interesu, oraz wznowienie działań reklamowych. Oczywiście jeśli jest to już możliwe z prawnego punktu widzenia. Jeśli chodzi o działania online, warto sprawdzić trend ruchu dla słów kluczowych związanych z branżą.

Jak sprawdzić ruch w branży dla słów kluczowych?

Do tego polecam zastosowanie Google Trends, narzędzie to nie daje co prawda nominalnej odpowiedzi jaka jest liczba zapytań dla fraz, jednak pomaga obserwować trend, a to dla nas w tej chwili najważniejsze. Przykłady:
Ruch dla frazy „fryzjer” w ciągu ostatnich 12 miesięcy:


Warto również sprawdzić dłuższe zakresy czasowe dla działalności, w których na ruch może wpływać sezonowość. Dane w Trends mają niewielkie opóźnienie, dzięki temu możemy wstrzelić się w moment kiedy ruch w zaczyna rozkwitać. W przypadku reklamy dla fryzjera czy kosmetyczki będzie to pewnie 18 maja.

Wracasz do biznesu? Zacznij od aktualizacji.

Kluczową kwestią jest utrzymywanie aktualnych informacji o firmie, w tym celu w Google Moja Firma zaktualizuj informację o godzinach otwarcia, oraz wypełnij specjalną rubrykę o covid-19, o tym jak działasz w czasie pandemii, wspomnij o środkach ostrożności i higieny. To ważne, masa firm nie uzupełniła profilu ma nieaktualne informację! Wyobraź sobie złość klienta, który przyjeżdża do punktu sprzedaży i całuje klamkę… A negatywne komentarze usuwa się bardzo ciężko, chociaż jest to możliwe.
Metody dostawy – w przypadku sprzedaży wysyłkowej uzupełnij możliwości wysyłki o dostawy do punktów i popularnych paczkomatów, w czasie pandemii ponad 80% wysyłek indywidualnych stanowiły takie sposoby dostawy.

Restart kampanii Google Ads, FB Ads po pandemii koronawirusa.

Po restarcie kampanii Google Ads i innych systemów reklamowych zwróć uwagę na stawki, które często znacząca zmienią się w górę, lub w dół. Dlaczego jeśli inne ustawienia kampanii i stron docelowych nie uległy zmianie? Najczęściej jest to spowodowane zmianą ilości wyświetleń słów kluczowych, oraz zmianami w konkurencji. Przykłady:
Jeśli liczba wyświetleń maleje, a w aukcji bierze udział niezmienna liczba reklamodawców stawki wzrosną.
Jeśli liczba wyświetleń jest stała, a w aukcji bierze udział mniej reklamodawców stawki spadną.
Oczywiście jest jeszcze wiele innych czynników wpływających na stawki CPC, jedno jest pewne, nic już nie będzie takie jak dawniej.

Zaktualizuj treści reklamy i rozszerzeń by podkreślić, że firma już działa i można korzystać bezpiecznie z Twoich usług – Twoi klienci jeszcze tego nie wiedzą!
Budżet? Dobrym rozwiązaniem jest zmniejszenie początkowo budżetu by zobaczyć jaka będzie skuteczność wyświetlanych reklam. Wartością wydatków można płynnie sterować i nie ma problemu ze zwiększeniem ich w momencie gdy będziemy pewnie że to czas na reklamowanie się z pełną mocą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *